Skoči do osrednje vsebine

Agencija odgovarja na vprašanja Dostopno.si z RTV Slovenija glede novosti na področju dostopnosti

Agencije za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije odgovarja na vprašanja novinarke Ane Vojnović Zorman z Dostopno.si  na RTV Slovenija glede novih obveznosti pri zagotavljanju dostopnosti.

Vljudno vas prosim za nekaj pojasnil glede Zakona o dostopnosti proizvodov in storitev za invalide (ZDPSI), ki se začne uporabljati 28. 6. 2025. Katere obveznosti glede nadzora ZDPSI nalaga AKOS-u? Kakšne novosti prinaša na področju komunikacijskih omrežij in storitev? 
Lahko pojasnite, kaj to v praksi pomeni za posamezne proizvode in storitve, ki jih boste nadzirali? 

Z 28. junijem, ko začne veljati Zakon o dostopnosti do proizvodov in storitev za invalide (ZDPSI), bo Agencija za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije pristojen organ za nadzor nad izvajanjem dodatnih pogojev glede dostopnosti storitev. Gre za storitve, ki zagotavljajo dostop do elektronskih komunikacijskih in avdiovizualnih medijskih storitev (AVMS) ter storitev e-knjige. 

Ponudniki naštetih storitev morajo že doslej zagotavljati vrsto pogojev, da invalidnim osebam omogočajo nediskriminatorno rabo storitev v največji možni meri. Zakon o dostopnosti do proizvodov in storitev za invalide prinaša dodatne obveznosti oziroma določa uvedbo orodij za še boljšo dostopnost. Agencija bo nadzirala, ali so izpolnjeni pogoji iz tega zakona oziroma ali so te dodatne storitve končnim uporabnikom invalidom na razpolago. Nove zakonske zahteve, ki bodo po ZDPSI veljale za ponudnike posameznih storitev, razen za mikro podjetja, ki so po zakonu izjema, so naslednje: 

Na področju elektronskih komunikacijskih storitev bodo morali operaterji za še boljšo dostopnost storitev omogočati: 

  • glasovno komunikacijo in uporabo negovorjene komunikacije, to so SMS, video ter sprotno zapisovanje besedila v realnem času; 
  • storitev celotnega pogovora, kadar je poleg glasovne komunikacije na voljo tudi video, kar pomeni, da bo morala komunikacija vključevati več komunikacijskih kanalov hkrati, na primer video in govor ter besedilo v realnem času; 
  • komunikacija v sili, pri kateri se uporabljata glas in besedilo, bo morala biti sinhronizirana. Kadar je za komunikacijo v sili na voljo video, bo morala biti sinhronizirana v obliki storitve celotnega pogovora, operaterji pa so jo dolžni posredovati najprimernejšemu centru za obveščanje.

Na področju dostopnosti AVMS so po Zakonu o avdiovizualnih medijskih storitvah (ZAvMS) prav tako že v veljavi določene obveznosti z ponudnike programov. Po uveljavitvi ZDPSI bodo morali dodatno zagotavljati tudi:

  • elektronske programske vodnike, ki morajo biti zaznavni, uporabni, razumljivi in zanesljivi ter zagotavljati informacije o razpoložljivosti elementov dostopnosti, 
  • orodja za dostopnost AVMS, kar so podnapisi, zvočni opisi, govorjeni podnapisi in tolmačenje v znakovnem jeziku, bodo morali biti posredovani v ustrezni kakovosti, ki omogoča natančen prikaz, sinhronizacijo z zvokom in videom ter je uporabnikom omogočen nadzor prikaza in uporabe storitve.

Pri storitvah e-knjige, ki bodo izšle po 28. 6. 2025, pa bodo ponudniki morali med drugim zagotavljati sinhronizirano besedilo in zvok, kadar e-knjiga vsebuje tudi zvočni zapis, prav tako bo moral biti zagotovljen dostop do vsebin e-knjige, iskanje po vsebini in postavitve e-knjige in tako dalje. 

Kako bo potekal nadzor nad izvajanjem zakona? Bo AKOS izvajal nadzor samoiniciativno ali zgolj na podlagi pritožb? 

Kot že pojasnjeno, bo agencija spremljala ponudnike elektronskih komunikacijskih in avdiovizualnih medijskih storitev ter storitev e-knjige in preverjala, ali spoštujejo nove zakonske zahteve glede dostopnosti. Nadzor se vodi po uradni dolžnosti, kar pomeni, da bo agencija obravnavala prejete prijave, pa tudi samoiniciativno spremljala spoštovanje zakonodaje. Agencija ob tem poudarja, da namerava veliko pozornosti nameniti preventivnemu delovanju, ozaveščanju ponudnikov storitev na naštetih področjih, kot tudi ozaveščanju končnih uporabnikov in sodelovanju z organizacijami, ki zastopajo osebe z invalidnostjo, vse s ciljem spodbujanja bolj vključujoče digitalne družbe.

Za slepe in slabovidne(CTRL+F2)
barva kontrasta
velikost besedila
označitev vsebine
povečava