Skoči do osrednje vsebine

Izvensodno reševanje sporov

Uporabniki spletnih platform imajo skladno z 21. členom Akta o digitalnih storitvah (DSA) pravico in možnost izbrati certificiran organ za izvensodno reševanje sporov, in sicer kot dodatno možnost za reševanje sporov s spletnimi platformami. Odločitve platform o moderiranju vsebin, s katerim se omeji ali ukine uporabniški račun, začasno onemogoči dostop do računa ali odstranijo določene informacije s spleta, lahko uporabniki izpodbijajo na več načinov. Ta pravica velja tudi za prijave nezakonite vsebine, ki jih je platforma zavrnila.

Spletni uporabnik se lahko pritoži prek notranjega sistema za obravnavanje pritožb neposredno pri sami platformi. S svojim notranjim sistemom, ki ga mora imeti praviloma vsaka spletna platforma, je slednja dolžna pregledati svoje odločitve v zvezi z moderiranjem.

DSA pa uporabniku omogoča tudi, da se obrnejo na organe za izvensodno reševanje sporov. Ti organi so alternativa sodnim postopkom ter ponujajo hitrejši in stroškovno učinkovitejši način reševanja sporov. Uporabnik lahko izbere kateri koli organ za izvensodno reševanje sporov, ki je pridobil certifikat EU za določeno vrsto spora (strokovno področje).

Uporaba te možnosti ne posega v uporabnikovo pravico, da začne postopke za izpodbijanje odločitve ponudnika spletne platforme tudi pred sodiščem.

Kako delujejo organi za izvensodno reševanje sporov?

Če pritožba ni bila rešena prek notranjega sistema za obravnavo pritožb neposredno pri ponudniku spletne platforme, se lahko uporabniki pritožijo pri katerem koli organu na seznamu, certificiranemu za posamezno področje. Z izbranim organom morata obe strani sodelovati v dobri veri za rešitev samega spora.

Dodelitev pristojbin je odvisna od izida postopka. Za uporabnike oziroma  prejemnike storitve je reševanje sporov običajno brezplačno ali za simbolično pristojbino:

  • Če organ za izvensodno reševanje sporov v konkretnem sporu odloči v korist uporabnika, mora ponudnik spletne platforme nositi stroške vseh pristojbin, ki jih zaračuna organ, prejemniku pa povrniti tudi vse druge razumne stroške, ki jih je plačal v zvezi z reševanjem spora.
  • Če organ v konkretnem sporu odloči v korist ponudnika spletne platforme, uporabniku ni treba povrniti pristojbin ali drugih stroškov, ki jih je ponudnik spletne platforme plačal v zvezi z reševanjem spora, razen če se ugotovi, da je ta uporabnik očitno ravnal v slabi veri.
  • Pristojbine, ki jih organ za izvensodno reševanje sporov zaračuna ponudnikom spletnih platform, morajo biti razumne in ne smejo presegati stroškov, ki jih ima sam organ. Prav tako morata biti obe strani – tako uporabnik kot tudi spletna platforma – seznanjeni s pristojbinami in mehanizmi za njihovo določitev še preden se vključijo v reševanje sporov.

Organi za izvensodno reševanje sporov nimajo pristojnosti, da bi strankam vsilili zavezujočo rešitev spora, vendar ponudijo zgolj pravično in hitro presojo. Svoje odločitve morajo podati na voljo obema stranema v razumnem roku in najpozneje v 90 dneh od prejema pritožbe. V primeru zelo zapletenih sporov se lahko to obdobje podaljša za dodatnih 90 dni.

Kako postati organ za izvensodno reševanje sporov?

Za certificiranje in podelitev statusa organa za izvensodno reševanje sporov mora prosilec izpolniti in poslati vlogo na enotno kontaktno točko agencije, in sicer na e-naslov info.box@akos-rs.si.

Vlogi se lahko priložijo tudi dokumenti in druge informacije, ki dokazujejo neodvisnost ter potrebna sredstva in strokovno znanje za pošteno, hitro in stroškovno učinkovito izvajanje dejavnosti.

Organe za izvensodno reševanje sporov, ki imajo sedež v Sloveniji, potrjuje agencija kot koordinator digitalnih storitev. Če izpolnjuje vse predpisane pogoje, kot so podrobneje navedeni v tretjem odstavku 21. člena DSA, na podlagi njegove vloge agencija izda certifikat za izvensodno reševanje sporov.

Takšen status se podeli za obdobje največ petih (5) let. Certifikacija se lahko tudi predčasno prekliče, če se po izvedeni preiskavi ugotovi, da organ ne izpolnjuje več pogojev z navedenega odstavka 21. člena.

Agencija mora vse certificirane organe za izvensodno reševanje sporov priglasiti Evropski komisiji, ki objavi seznam vseh certificiranih organov v EU.

Seznam vseh aktualnih certificiranih organov za izvensodno reševanje sporov

Seznam vseh organov, ki omogočajo tovrstno reševanje sporov v vseh državah članicah EU, je objavljen na tem mestu.

 

 

Za slepe in slabovidne(CTRL+F2)
barva kontrasta
velikost besedila
označitev vsebine
povečava