Uredba (EU) 2022/2065 o enotnem trgu digitalnih storitev in spremembi Direktive 2000/31/ES (Akt o digitalnih storitvah), na kratko s kratico DSA, določa več vlog in razmerij med njimi:
- Prejemniki storitev so fizične ali pravne osebe, ki uporabljajo posredniško storitev, zlasti za namene iskanja informacij ali omogočanja dostopa do njih. V osnovi gre za spletne uporabnike, ki uporabljajo storitve na spletnih platformah in spletnih iskalnikih, pa tudi druge storitve za prenos, predpomnjenje ali gostovanje različnih vrst informacij.
Njihova temelja vloga v okviru DSA je, da lahko prijavijo nezakonite vsebine neposredno pri vsakem ponudniku, zahtevajo od ponudnika obrazložitev za katero koli od omejitev, ki jih je ponudnik uvedel zato, ker so informacije nezakonita vsebina ali so nezdružljive z njihovimi pogoji poslovanja. Uporabniki se lahko tudi pritožijo na obrazložitev, v primeru neuspešne rešene pritožbe pa imajo možnost poseči tudi po določenih mehanizmih, kot je na primer izvensodno reševanje sporov.
- Ponudniki storitev so fizične ali pravne osebe, ki zagotavljajo posredniške storitve, kamor sodijo storitve prenosa podatkov (angl. mere conduit), predpomnjenja (caching) ali gostovanja (hosting). Sem spadajo tudi spletne platforme, kot so družbena omrežja in spletne tržnice, ter kot posebna kategorija tudi spletni iskalniki.
V okviru DSA prevzemajo odgovornost za vzpostavitev mehanizmov za obravnavo prijav nezakonitih vsebin in ukrepanje nanje, za zagotavljanje preglednosti moderiranja vsebin ter za skladnost z obveznostmi glede varstva prejemnikov storitev. Zelo velike spletne platforme in iskalniki imajo dodatne obveznosti, kot so redne ocene sistemskih tveganj, neodvisne revizije in objavljanje poročil o preglednosti.
- Zaupanja vredni prijavitelji so organizacije ali organi, ki jih uradno prizna koordinator digitalnih storitev in so zaradi svoje strokovnosti in usposobljenosti pomembni pri prepoznavanju nezakonitih vsebin.
V okviru DSA igrajo pomembno vlogo pri zmanjševanju nezakonitih vsebin na platformah, saj morajo ponudniki storitev njihove prijave in pritožbe obravnavati prednostno.
- Preverjeni raziskovalci so neodvisni raziskovalci ali raziskovalne organizacije, pooblaščeni za dostop do podatkov zelo velikih spletnih platform ali iskalnikov. Status preverjenega raziskovalca jim na podlagi vloge dodeli koordinator digitalnih storitev.
Njihova temelja vloga v okviru DSA je, da z dostopom do podatkov ponudnikov posredniških storitev zagotavljajo neodvisne raziskave in analize o vplivu platform na družbo, kot so širjenje nezakonitih vsebin, dezinformacije ali kršitve temeljnih pravic. Ugotovitve in njihova raziskovalna dela lahko pomagajo oblikovati boljše politike in prakse.
- Organi za izvensodno reševanje sporov so neodvisni in certificirani organi, ki obravnavajo pritožbe uporabnikov v primeru spora s spletnimi platformi.
Zagotavljajo hitro, cenovno dostopno in nepristransko reševanje sporov med uporabniki in platformami. Njihove odločitve niso zavezujoče, vendar uporabnikom ponujajo dodatno možnost pred sprožitvijo sodnega postopka.
- Koordinatorji digitalnih storitev (DSC) so nacionalni regulativni organi, ki jih določi vsaka država članica za nadzor izvajanja DSA.
Koordinatorji spremljajo skladnost ponudnikov storitev z uredbo, izvajajo preiskave, sankcionirajo kršitve in sodelujejo z drugimi državami članicami ter Evropsko komisijo pri čezmejnih zadevah.
- Evropski odbor za digitalne storitve (EODS ali angl. EDSB) je posebej ustanovljeno telo, ki vključuje predstavnike nacionalnih koordinatorjev digitalnih storitev in Evropske komisije.
Njegova temeljna vloga v okviru DSA je, da usmerja in usklajuje izvajanje DSA na ravni EU, podpira sodelovanje med državami članicami ter izdaja smernice in druge delegirane akte za izvajanje DSA.
- Delovne skupine Evropskega odbora za digitalne storitve (WG 1-8) so specializirane skupine, ki jih je ustanovil EODS za obravnavo specifičnih vprašanj ali nalog. Ustanovljenih je bilo 8 delovnih skupin za različna področja: WG 1 razrešuje pravna vprašanja, WG 2 pa splošne delovne dogovore, pritožbe in odzivanje na incidente, WG 3 obravnava moderiranje vsebin in dostop do podatkov, WG 4 celovitost informacijskega prostora, vključno z volilnimi procesi, manipuliranjem z informacijami in z dezinformacijami, WG 5 obravnava teme s področja varstva potrošnikov in spletnih tržnic, WG 6 skrbi za zaščito mladoletnikov, WG 7 spremlja odredbe in obravnava kazenske zadeve, WG 8 pa rešuje IT vprašanja v okviru delovanja DSA.
Delovne skupine tako razvijajo priporočila, tehnične smernice in strategije za reševanje zapletenejših vprašanj.
- Organi na nacionalni ravni so vladni organi ali institucije posameznih držav članic, ki imajo pristojnosti za izvrševanje zakonodaje in zaščito uporabnikov digitalnih storitev.
Njihova temeljna vloga v okviru DSA je, da poleg koordinatorjev digitalnih storitev zagotavljajo podporo pri izvrševanju DSA, spremljajo lokalno skladnost ter sodelujejo pri čezmejnem reševanju sporov in ukrepih proti nezakonitim vsebinam.